Home > Duurzaam, Ethiek, Moraal > Greenwashing

Greenwashing

Greenwashing zijn activiteiten die bedrijven en andere organisaties (waaronder overigens ook goede doelen en overheden) uitvoeren om groener te lijken dan ze zijn.  Greenwashing heeft een negatieve bijklank, en dat is terecht.  Want groen lijken terwijl je het niet bent is fout.  Het is niet zozeer fout omdat je niet groen bent, want er is geen enkele wet of regel die organisaties verplicht om groen te doen, maar het is fout omdat je niet eerlijk bent. 

Maar alles heeft een positieve kant. Wat is nu positief aan greenwashing ?

Voor mij is groen doen positief.  De aarde warmt op of niet en elektrische auto’s zijn beter dan diesel of niet, maar daar gaat het niet om.  Het gaat om de manier waarop wij leven. Biologisch eten is niet bespoten. Niet bespoten met landbouwgif. Daardoor krijg je minder gif binnen en heb je minder kans op kanker. Maar daardoor worden er ook minder insectjes gedood, en daardoor komt er minder gif in de vogeltjes, etc.  En misschien is het wel verwaarloosbaar, maar het gaat om bewust leven en de betrokkenheid voelen met mensen, dieren en de aarde als geheel. Ik gun iedereen dat je dat intrinsiek voelt (ooit …), en vind dat iedereen moet leven naar zijn eigen gevoel en principes.

Nu was ik laatst bij een seminar op het ministerie van Economische Zaken.  Daar werd serieus gediscussieerd over groen doen, met als motivatie dat je er materieel beter van wordt.  Dus dat je meer spulletjes verkoopt als je wordt gezien als een betrokken en sociaal ondernemer.  Dat de relaties met je klanten beter en langer zijn, en dat mensen graag bij zo’n werkgever willen werken. Dat is geen greenwashing want dat is groen doen, maar dan niet vanuit een sterk innerlijk gevoel of principe, maar vanuit een materieel belang. 

Mijn eerste reactie was wat afwerend.  Want groen doen moet toch vanuit jezelf komen, vanuit een innerlijke motivatie ? 

Toch is groen doen positief, en greenwashing heeft ook iets positiefs.  Want kennelijk is groen de sociale norm geworden.  We leven nu kennelijk in een context die mensen die helemaal niet groen zijn, ertoe brengt om dat wel te doen of zelfs te doen alsof.  Ergens is dat natuurlijk juist heel erg positief.  Want, ondanks dat een dergelijke sociale druk bepaalde mensen er ook toe brengt om zich er juist tegen af te zetten, wil het zeggen dat groen doen nu de norm is. Ik denk dat de mensen die greenwashen uiteindelijk worden gedwongen om ook groen te gaan doen.  En de mensen die uit materieel belang groen doen, gaan die norm internaliseren en zo wordt alles dus groener.

Dus niet te negatief over de greenwashers ….  Ze zijn slechts de staartvolgers van een positieve trend.

Advertenties
  1. 08/05/2010 om 10:51

    De nadruk van EZ op ‘slim zakendoen’ in relatie tot duurzaam ondernemerschap viel mij ook op. Mogelijk is dit een toepasselijke verleidingsstrategie vanuit de overheid naar de ‘massa’ van ondernemers, die zich nog primair laten leiden door aantallen Euros.

    Op het LinkedIn Innovatie 2.0 / CoT forum viel me op dat een subsidieadviseur de scheiding tussen idealen nastreven en winstmaximalisatie zelfs als een groot goed benaderde. Deze persoon stelde (als ik ‘m goed begrepen heb) dat je idealen aan de staat over moet laten en de ondernemer lekker binnen de gestelde kaders moet laten flipperen en dan mag/moet ie natuurlijk zoveel mogelijk punten proberen te scoren.

    Er zijn m.i. groepen ondernemers met verschillende waardesystemen (dominante waarde memen). Ik vraag me vaker af hoe je discussies omtrent deze thematiek intelligenter kan maken, er zijn raamwerken om overtuigingen en waardesystemen inzichtelijk te maken. Dit kan je als basis gebruiken om te snappen wat mensen beweegt en hoe je gezonde verhoudingen kan cultiveren.
    Waarom wordt dit zo weinig ingezet?

  2. 09/05/2010 om 09:38

    Hoi Stephan, w.b. winstmaximalisatie en idealen; ik zie wel eens bedrijven die middelmatige dingen doen en dat proberen te compenseren door wat met goede doelen te doen of CO2 afkopen en zo. Dat vind ik ook niks. Idealen en je business gescheiden houden is m.i. ook prima. Het gaat om de eigen kern; wat je doet en dat op de juiste manier doen.
    Ik weet ook niet of je deze discussie zo algemeen kan voeren. Het maakt nogal wat uit in welke business je zit (en wil zitten). Iemand die ervoor kiest om in de bioindustrie te werken of in de olie of zo, staat anders in het leven dan mensen die door idealen worden gedreven. Hoewel het mensen ook overkomt. Als je 25 jaar geleden veearts bent geworden omdat je van dieren houdt, en nu je geld verdient door de verkoop van antibiotica aan biokippenboeren, dan heb je een weg afgelegd. Maar “er uit stappen” is voor veel mensen heel moeilijk. Maar uiteindelijk zijn mensen heel beïnvloedbaar, dus de algemene meningsvorming bepaalt in hoge mate wat er materieel gebeurt; eerst iets denken, dan de “eigenlijk zou ik” fase, en dan een consequentie trekken en iets doen. Hoewel niemand daar altijd aan toe komt …

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s